اشاره: آنچه می‌خوانید یکی از صدها متن معرفی کتاب است که در حدود یک دهه پیش، در مجله آنلاین خانه کتاب اشا منتشر می‌شد. مدتی پیش به بایگانی‌اش سر زدم و مطالبش را مرور کردم. این مطلب دربارۀ سوال کودکان درباره خدا و زندگی است. من در این متن که در ۱۸ مهر ۱۳۸۹ منتشر شده، کتاب دلم می‌خواست همه چیز را درباره خدا بدانم را معرفی کرده‌ام.

کتابی برای سوال کودکان درباره خدا و زندگی

بچه‌ها معدن سؤال‌اند. اگر در خانه کودکی داشته باشیم، حتماً برابر سؤالات‌شان قرار گرفته‌ایم. بسیاری از ما علاقه‌مندیم به سؤالات کودکان (خاصه اگر فرزند خودمان باشد) جوابی درست بدهیم. مردی را می‌شناسم که تلاش می‌کند به هر سؤالِ پسر ۵ ساله‌اش، منطقی و بر اساسِ چهارچوبِ عقلی جواب بدهد. اما این شیوه همیشه جواب‌گو نیست.

در برابر این سؤالات چه جوابی به کودک می‌دهید؟

  1. من چطور به دنیا آمدم؟
  2. خدا چیست؟
  3. خدا کجاست؟
  4. کسی که می‌میرد کجا می‌رود؟
  5. ما چرا به دنیا آمده‌ایم؟

خیلی اوقات این سؤالاتِ برآمده از فطرت خانواده را دچار سردرگمی می‌کند. گاهی نمی‌توان برای پاسخگویی روشی منطقی پیش گرفت. عموماً برای خودِ ما هم، پاسخ به برخی از این سؤالات هنوز دشوار یا گنگ است. بسیاری از ما، به این نوع سؤالات با احساسات‌مان پاسخ می‌دهیم و تنها اگر جستجوگر باشیم، به فلسفه و کلام و کاوش در مسئلۀ هستی پناه می‌بریم.

اما کودکان نمی‌توانند فیلسوف، عالم کلام یا محقق مسئله هستی باشند. باید با زبان خودِ آن‌ها پاسخ سؤالات‌شان را داد و تحقیقِ بیشتر را به بعد موکول کرد.

پرورش شخصیت مستقل به‌جای رونوشتی از خود

مهمترین هدیه‌ای که پدر و مادر به فرزند می‌دهند پرورش فکر و حق انتخاب است، نه تبدیلِ کودک به رونوشتی از خود یا چیزی مطابق ارزش‌های رایج. اگر استقلال و قوۀ تفکر فرزند به‌خوبی پرورش پیدا کند، خودش قادر به انتخاب خواهد بود و خودش هم مسئول انتخاب‌ها، تحلیل‌ها و پاسخ‌هایی خواهد بود که پیدا می‌کند.

فرزند مِلک و دارایی ما نیست، باید بدانیم که او قبل از هر چیز یک انسان با هویت و فردیت جداست و باید بتواند برای زندگی‌اش در عالمِ تنهایی مهیا شود.

سوال کودکان درباره خدا و زندگی همواره تازه است. در ماجرای سپهر نمونه‌ای از این سؤال‌ها را نشان دادم.

دلم می‌خواست همه چیز را درباره خدا بدانم عنوان کتابِ کم‌حجمی است که می‌خواهد به برخی سؤالاتِ کودکانِ ۶ تا ۹ ساله دربارهٔ خدا پاسخ بدهد.

کتابی برای تماشای کودکانه

دلم می‌خواست همه چیز را درباره خدا بدانم - کتابی برای پاسخ به سوال کودکان درباره خدا و زندگی و تولد

دلم می‌خواست همه چیز را درباره خدا بدانم، سعی می‌کند به سوال کودکان درباره خدا و زندگی جواب بدهد.

اگر انتظار دارید این اثر یک کتابِ محققانه باشد، سخت در اشتباهید. ویرجینیا. ال.کرول در این کتاب دیدی کودکانه در پیش گرفته و بر این اساس، سؤال می‌پرسد و به آن‌ها جواب می‌دهد. قطعاً این برای کودکان پذیرفتنی‌تر است.

دلم می‌خواست همه چیز را درباره خدا بدانم کودک را برای یافتن پاسخ سؤالاتش به آفرینش می‌برد؛ به تماشای نشانه‌ها. پاسخِ کودک در بوئیدنِ شبنم صبح‌گاهی، پرواز یک پروانه، موسیقیِ یک برکه نهفته است.

در این اثر، متنِ روانِ چند جمله‌ای در هر صفحه، با تصویریِ که تمام صفحه را پوشانده، در اوجِ سادگی هم‌نشین شده. تصاویر کتاب، زنده، رنگارنگ و دل‌نشین است. متن نیز با ترجمۀ خوبِ آذر رضایی کلماتی درست و جا افتاده رو به روی مخاطب گذاشته است.

ناشرِ کتاب در پشت جلد آن نوشته است:

با خواندن این کتاب، بچه‌ها در می‌یابند که خدا را در دل هر چیزی و در چهرۀ هر کسی و در هرجایی می‌توانند پیدا کنند.

پشت جلد

اما من چندان با این جملۀ تبلیغی موافق نیستم. اگر شما هم تصور می‌کنید این کتابِ ۳۲ صفحه‌ایِ خوب، شما را از تکرار سؤالاتِ فرزندان‌تان دربارۀ خدا برکنار می‌کند، گرفتار تصور اشتباهی شده‌اید.

سوال کودکان درباره خدا و زندگی را با هم دنبال کنید

خواندن این کتاب، تازه آغازِ دانستن و به تبع آن «پرسیدن» است. سوال کودکان درباره خدا و زندگی تمام نمی‌شود چون ذات انسان همواره در مسیر کشف و شناخت هستی و خود است. بی‌شک کودک شما بعد از همخوانی پرسش‌های بیشتری خواهد داشت.

اگر مشتاقِ دانایی کودک‌تان هستید، کتاب دلم می‌خواست همه چیز را درباره خدا بدانم را همراهش بخوانید و تنهایش نگذارید.

برای تهیه این کتاب می‌توانید به وبسایت ناشر مراجعه کنید.

حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com