فرقی نمی‌کند به‌دنبال رشد دادن حساب اینستاگرام کسب‌وکارتان باشید، یا بخواهید حساب شخصی‌تان پرمخاطب‌تر شود. در اینجا خیلی مختصر و مفید ۱۰ توصیه برای داشتن یک حساب اینستاگرام موفق را آورده‌ام:

یک: مخاطب را خفه نکنید

اگرچه کار، حرفه یا شخصیت شما برای مخاطب جالب بوده که دنبال‌تان می‌کند، اما قرار نیست او را با محتوای تکراری و بی‌تنوع به رگبار ببندید.

به‌جای آنکه فقط روی محصول یا مسئلۀ اصلی‌تان تمرکز کنید، ذهن مخاطب را به سمتِ آن دعوت و هدایت کنید.

برای این کار به محتوای مفید یا داستان‌سرایی اثربخش نیاز دارید که در ظاهر ارتباط مستقیمی با کار شما ندارد.

به یاد داشته باشید تا زمانی که مخاطب به مشتری دائمی شما تبدیل نشده و اینستاگرام موفق نساخته‌اید، باید با محتواهایی به‌ظاهر غیرمرتبط اما مفید و کاربردی و اثرگذار، او را به دنبال کردن مشتاق کنید.

چند مثال:

اگر فروشندۀ نوعی زیورآلات یا دست‌افزارهای خانگی-شخصی هستید، تولید و انتشار محتوا دربارۀ زندگی روزمره، مسئله‌های مخاطبان، پاسخ دادن به پرسش‌ها، دانستنی‌های مفید در زمینۀ کاری‌تان، مطالبی که نوعی همدردی یا همراهی عاطفی را نشان می‌دهد در دستور کار بگذارید. این محتوا باید به‌طور مرتب طراحی و منتشر شود.
باید مثلِ یک بافنده صبور باشید: وقتی میل را برمی‌دارید و شروع به بافتنِ گره‌های زنجیره‌وار می‌کنید شکلی از یک ژاکت یا شال‌گردن از کار در نمی‌آید.
اما می‌دانید که هر گره، مثلِ حلقه‌های یک زنجیرند که در نهایت به پیکره‌ای هماهنگ و واحد تبدیل می‌شوند. اینگونه به محتوا فکر کنید و از قبل یک طرح کلی در ذهن داشته باشید.

دو: به نظرات با وسواس جواب بدهید

حتی به بی‌ربط‌ترین نظرات هم جواب بدهید. ممکن است پاسخی معمولی باشد، اما بهتر است این حس را به مخاطب و دنبال‌کنندگان منتقل کنید که: هستم و حواسم هست.

پاسخگویی شما به نظرات علاوه بر اینکه از نظر الگوریتم اینستاگرام مفید است و باعث بیشتر دیده‌شدن‌تان می‌شود، روی احساسات مخاطب هم اثر مثبت می‌گذارد و باعث اعتماد بیشتر او می‌شود. با این کار ساده، احتمال مشارکت (engagement) او را بالاتر می‌برید.

برای داشتن یک اینستاگرام موفق باید کمی وقت بگذارید. هیچ کاری با سرسری انجام دادن به نتیجۀ مطلوب نمی‌رسد.

سه: دور بات و خرید دنبال‌کننده را خط بکشید

هنوز هم خیلی‌ها تصور می‌کنند خریدن فالوور به حساب اینستاگرام موفق منجر می‌شود. این کار نه‌تنها خودفریبی است، بلکه از نظر الگوریتم اینستاگرام هم مردود است.

هیچ چیز بهتر از رشدِ طبیعی نیست. سعی کنید با تولید محتوای جذاب و مفید، نرم‌نرم کاربران واقعی را به‌سمت خود جلب کنید. کاربران واقعی میزان مشارکت واقعی‌تری دارند و در نهایت با بالابردن engagement صفحۀ شما، هر روز رسیدن به یک حساب اینستاگرام موفق را تضمین می‌کنند.

چهار: هشتگ را جدی بگیرید

در انتخاب هشتگ دقت کنید. نه اسراف کنید نه با بی‌حوصلگی عمل کنید. هشتگی انتخاب کنید که با محتوای شما مرتبط است.

اگر فکر کردید با قطار کردنِ انبوهی از هشتگ به اینستاگرام موفق می‌رسید، سخت در اشتباه هستید. کم هشتگ بزنید ولی همیشه بزنید.

پنج: منظم و مرتب باشید

فعالیتِ طبیعی برای اینستاگرام و الگوریتمش اهمیت بالایی دارد. به حساب اینستاگرام‌تان بی‌توجه نباشید. مرتب به‌روز کنید.

  • سعی کنید حداقل هر رو یک استوری منتشر کنید
  • بهتر است هر روز (یا نهایتاً یک روز در میان) یک پست تازه منتشر کنید
  • به ساعت‌های پرمخاطب و روزهای پرمخاطب توجه داشته باشید. بهتر است پست جدیدتان را درست در زمانی منتشر کنید که بیشترین شانس دیده‌شدن وجود دارد
  • یک اینستاگرام موفق با کار بی‌نظم به دست نمی‌آید. مخاطب هم خیلی زود می‌فهمد چه کسی جدی است و چه کسی نه

شش: لحاف چهل‌تکه نباشید

یک حساب اینستاگرام موفق در نگاه اول نظمِ بصری دارد و شلم‌شوربا به‌نظر نمی‌رسد.

  • سعی کنید برای هر هایلایت کاور بسازید
  • بهتر است یک الگوی بصری و سایز استاندارد داشته باشید. (نه اینکه یک عکس مربع باشد، یکی عریض، یکی قرمزِ قرمز، یکی سبزِ سبز، یکی با کادر سفید، یکی بدون کادر سفید)
  • بهتر است زبان نوشتاری متن‌تان (Caption) هم از یک الگوی مشخص تبعیت کند. اگر در یک پست سلام می‌دهید، بهتر است الگو را ادامه دهید. اگر به‌زبان معیار (کتابی) می‌نویسید، وسطِ کار رویه‌تان را عوض نکنید. اگر از ایموجی استفاده می‌کنید، یکهو فراموشش نکنید. و کلاً سعی کنید جوری بنویسید که چشم و هوش مخاطب به شیوۀ شما عادت کند. اینطوری شما را خوب به خاطر می‌سپرد.

بیشتر بخوانید:

برای آنکه بتوانید یک اینستاگرام موفق را رهبری کنید، بهتر است به‌طور مرتب در جریان تغییرات الگوریتم اینستاگرام قرار بگیرید.

برای نوشتن متن‌های تأثیرگذار، بهتر است کتاب بخوانید تا فن روایت را یاد بگیرید و دست‌تان از داستان و ابزار بازاریابی محتوایی پُر باشد.

مخاطب از صفحه‌هایی که بدون هر نوع ادعا چیزی یاد می‌دهند یا همدردی می‌کنند خوشش می‌آید.

برای داشتن یک اینستاگرام موفق خواندن این متن را هم پیشنهاد می‌کنم.

به مشاوره بیشتر نیاز دارید؟

اگر برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوای اینستاگرام کسب‌وکار خود به مشورت نیاز دارید تماس بگیرید


حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com