چطور می‌توان فروش بیشتر در اینستاگرام را تجربه کرد؟ فنون بازاریابی محتوایی اینستاگرام هم به دو بخش تکنیکی و محتوایی تقسیم می‌شود.

حالا از لباسِ زیر گرفته تا کیفِ چرم با جستجوی چند هشتگ در اینستاگرام جلوی دست‌مان است. چه کسی در این کسب و کار از رقبا پیش می‌افتد؟ کسی که محتوای بهتری تولید کند. اما آیا محتوا در کسب و کار اینستاگرامی فقط عکس است؟

اصل اول: بازاریابی محتوایی اینستاگرام کار تمام وقت است

بسیاری از مدیران کسب و کارهای اینستاگرامی فراموش می‌کنند محصولی ناملموس می‌فروشند. همه چیز از «اعتماد» شروع می‌شود. معمولاً مراحلِ فرایندِ خرید از این قرار است:

  1. ارسال پیام
  2. پرسش دربارۀ محصول
  3. سفارش دادن
  4. پرداخت هزینه
  5. انتظار
  6. دریافت محصول

در بازاریابی محتوایی اینستاگرام خیلی از اوقات تأخیر در پاسخگویی، لحن و ادبیاتِ نامناسب در تعامل با مشتری، فارگلیسی‌نویسی و فینگلیش‌نویسی و بی‌حوصلگی در پاسخ به سؤال‌های جزئیِ مشتری اولین و آخرین خطا است.

اگر به دنبال فروش بیشتر در اینستاگرام هستید، باید بدانید پیام‌ها نوعی از محتوا در کسب و کار اینستاگرامی هستند. مشتری‌ای که در این مرحله محتوای دقیق، مفید، اثرگذار و ذوق‌آور دریافت نکند، برای همیشه از شما رو می‌گرداند.

جن و پری نباشید، ملموس شوید

از آنجایی که مشتری هیچ تصورِ ملموسی از محصول ندارد و شما را هم نمی‌شناسد، داستان‌گویی و اعتمادسازی با کلماتِ مناسب و ارائۀ اطلاعاتِ دقیق بختِ شما را بالا می‌برد. برای فروش بیشتر در اینستاگرام به این سه ابزار خوب فکر کنید:

  • عکس
  • متنِ توصیفی دربارۀ جزئیات محصول
  • کلماتِ اطمینان‌بخش

اگر موفق به جلبِ اعتمادِ مشتری شوید، سفارشی دریافت خواهید کرد. در این مرحله او پولی به حسابِ شما واریز کرده است. دقت کنید او حاصلِ دسترنج و بخشی از وجودش را به حسابِ شما ریخته است. بنابراین انتظارِ دریافتِ محصولی مطلوب دارد.

نزدیک شوید، نزدیک می‌شوند

در کسب و کارِ دیجیتال هر مشتری سرمایۀ شماست. سرمایۀ شما طی این مراحل بیشتر و کیفی‌تر می‌شود:

  • جلب اعتماد و جذب مشتری
  • تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل (خریدار)
  • تبدیل خریدار به مشتری وفادار

ممکن است برای مدتی فروش بیشتر در اینستاگرام را تجربه کنید. اما اگر به بقای فعالیت‌تان فکر می‌کنید، طبیعی است که به مشتریانِ وفادار نیاز داشته باشید نه مشتریانِ فراری.

مرز باریک مشتری وفادار و مشتری فراری

در محتوا! دوباره تکرار می‌کنم محتوا در کسب و کار اینستاگرام کلید فروش بیشتر است. محتوا مرزی میان مشتری وفادار و مشتری فراری است. جزئی‌تر بگویم؟

  • عکس و توضیحِ عکس (اگر برای معرفیِ جذاب و دقیقِ محصول‌تان وقت و انرژی صرف نکنید، هیچکس را بابتِ کسادی کارتان مؤاخذه نکنید جز خودتان. عکس‌ها باید گویا باشند و زوایای مختلف محصول را نشان بدهند. بهتر است از چند عکس استفاده کنید و در توضیح، به‌خوبی محصول را معرفی کنید. قصه‌ها و ماجراها همواره جذاب‌اند. تا می‌توانید از زبانِ قصه‌گو بهره بگیرید.)
  • فقط از محصول حرف نزنید. مشتری انسان است. شما وقتی خاله یا برادر یا دوستتان را می‌بینید مدام دربارۀ پول و محصول با او حرف می‌زنید؟ کمی هم گفتگو کنید.
  • هشتگ (انتخاب هشتگ‌های پرمخاطبِ مرتبط همانقدر اثرگذار است که انتخابِ هشتگ‌های بی‌ربط)
  • پیام‌های پیش از دریافت سفارش (با مشتری مثل یک مشتری ارزشمند حرف بزنید؛ حتی اگر یک کالای ارزان‌قیمت را سفارش می‌دهد. گرم سلام کنید.)
  • توضیح‌های جزئی به مشتری (هرگز از ارائه توضیح خسته نشوید)
  • توضیح در روندِ تولید یا ارسالِ محصول (ممکن است مشتری وسواس داشته باشد)
  • پاسخگو بودن پس از دریافت محصول (احتمال اینکه مشتری از محصول ناراضی باشد وجود دارد. یا حق با او است، یا نه. در هر دو صورت، شما هرگز نباید از کلمات برای شکست‌دادنِ او استفاده کنید. دقت کنید: فروش بیشتر در اینستاگرام و رشد و بقای کسب و کارِ شما در گروِ رضایت مشتری است. مهارتِ گفتگو را پیدا کنید و تلاش کنید با کلماتِ اطمینان‌بخش، رضایتِ مشتری را جلب کنید.
  • مشاورۀ دقیق (اگر به مشتری اطلاعاتی دربارۀ دستورِ مصرف، راه‌های بهترِ نگه‌داری از محصول، اطلاعاتِ مفید دربارۀ شیوۀ به کارگیری و… بدهید، او احساسِ گرم‌تری خواهد داشت.)
  • شناسنامۀ محصول (اگر محصولی دست‌ساز ارائه می‌کنید، برایش یک شناسنامه تهیه کنید و هر محصول را با شناسنامه‌ای که تاریخِ تولید، موادِ مصرفی، نام خریدار و اطلاعاتِ پایه‌ای دیگر دارد، اختصاصی کنید. این کار به مشتریِ شما احساسی بهتر می‌دهد و در برندینگِ شما هم اثرگذار است)

تعامل را جدی بگیرید

از امکاناتِ مختلفِ Story برای ایجاد فضای تعاملی با مشتریانِ بالقوه و بالفعل و وفادار بهره بگیرید.

تعامل بختِ شما را برای دریافتِ سفارش بالاتر می‌برد و به فروش بیشتر در اینستاگرام با تکیه بر تجربۀ مشتریان قبلی کمک شایانی می‌کند.

هرگز چند ابزار بازاریابی را همزمان به کار نگیرید

افزایش فالوور خوب است اما بهترین راه چیست؟ خریدِ Bot یا فالوور قلابی؟ هیچ‌چیز به‌اندازۀ محتوا در کسب و کار اینستاگرامی به رونقِ حسابِ کاربری شما کمک نمی‌کند.

محتوای خوب بازاریابی محتوایی اینستاگرام است. محتوا مشتریانِ گذری و مشتاقانِ محصول را به صفحۀ شما علاقه‌مند می‌کند و مشتریانِ وفادار را هم برای معرفیِ شما به دیگران (از طریق اینستاگرام) تشویق می‌کند.

حتی اگر می‌خواهید از ابزاری علاوه بر تولید محتوا بهره بگیرید، به‌طورِ همزمان روی دو یا چند ابزار تمرکز نکنید، چرا که موفق به تحلیل و سنجشِ میزانِ موفقیت یا شکستِ آن ابزار نخواهید شد.

خود را تحلیل کنید

به‌طور مداوم بازاریابی محتوایی اینستاگرام خود را به‌روز کنید.

برای این کار بهتر است از ابزار آنالیز اینستاگرام (ویژۀ حساب‌های تجاری) برای تحلیل مخاطبان‌تان و خودتان بهره بگیرید. ببینید مخاطب چه محتوایی را دوست‌تر داشته و با کدامیک ارتباط نگرفته.

قبل از هر چیز حسابِ کاربری‌تان را با اتصال دادن به یک صفحه در فیس‌بوک، به حساب تجاری تبدیل کنید. بعد از آن می‌توانید ساعت‌های پرمخاطب، تصاویرِ پرمخاطب و بسیاری اطلاعاتِ مفیدِ دیگر در اختیار داشته باشید که در تصمیم‌گیری‌های بعدی کمک‌حال‌تان خواهد بود.

با تکیه بر آمار می‌توانید در زمان درست تصمیم بگیرید و به دیده‌شدن بیشتر محتوا کمک کنید. این‌ها جزئیاتی برای فروش بیشتر در اینستاگرام هستند.

با کپی‌رایترها و استراتژیست محتوا مشورت کنید

تدوین استراتژی محتوا به شما کمک می‌کنید مسیرِ محتوایی دقیق‌تری پیش بگیرید. تولید محتوا یک تخصص است. توصیه می‌کنم با کپی‌رایتر مشورت کنید.

به مشاوره بیشتر نیاز دارید؟

اگر برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوای اینستاگرام کسب‌وکار خود به مشورت نیاز دارید تماس بگیرید

حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com