هنوز هم شبکه‌های اجتماعی دستِ بالا را دارند، اما بستر انتشار محتوا نرم‌نرم دچار دگرگونی شده است. چند سال پیش در زمانی که بسترهای وب۲ ظهور کردند، خیلی‌ها فکر می‌کردند عصرِ وبلاگ‌نویسی تمام شده است. اما حالا وضع تغییر محسوسی پیدا کرده است.

کوچ از بلاگ‌اسپات، دات‌وردپرس، بلاگفا، پرشین‌بلاگ و… به فیس‌بوک، یک کوچِ تاریخی بود. ناگهان زمینِ وبلاگ‌نویسان به زمین بایر بدل شد و شبکه‌های اجتماعی رونق گرفتند. اما بعد از ظهور مدیوم، لینکدین، ویرگول و تلگراف و احتمالا چند بستر تولید محتوای دیگر، می‌توان گفت دوباره از بسترهای زباله‌ساز به سمت بستر انتشار محتوا بازگشته‌ایم. (هرچند که حاکمیت ایران تلاش خستگی‌ناپذیری در فیلترینگ بستر انتشار محتوا دارد)

آیا این بازگشت، نشانۀ چیرگی بستر انتشار محتوا (Online Publishing platform) بر شبکه‌های اجتماعی و میکروبلاگ (مثل توییتر) است؟ بعید می‌دانم. اگرچه یک آمار مقایسه‌ای در بازۀ ۲۰۱۸-۲۰۱۷ نشان می‌دهد نرخ رشد کاربر در بستر لینکدین به‌نسبت توییتر خیره‌کننده بوده است، اما نباید فراموش کنیم اینستاگرام و فیس‌بوک بی‌محابا پیش می‌روند و کاربران بیشتری هم دارند.

آمار رشد شبکه‌های اجتماعی محتوا
به درصد رشد کاربران لینکدین و تامبلر (دو بستر انتشار محتوا) دقت کنید

یک جستجوی هدفمند نشان می‌دهد مدیوم در مسیر رشد کیفی‌تری نسبت به شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. منظورم از رشد کیفی‌تر، حضور کاربرانی است که «برنامه‌ریزی‌شده» و «هدفمند» عمل می‌کنند. از سوی دیگر، معمولاً شانسِ جستجوی هدفمند در میان محتوای منتشرشده در میکروبلاگ یا Social media platform پایین‌تر از شانس جستجو در یک پلتفرم انتشار محتوا است.


اگر شما از مدیوم استفاده کنید، نیازی ندارید که هر روز آن را چک کنید، این رسانه شما را معتاد نمی‌کند. ما فقط به دنبال این هستیم که روزانه یک یا دو چیز از مواردی که مردم نیاز دارند به آن‌ها بدهیم. چیزهایی‌که برای آن‌ها مهم است و نحوه فکر آن‌ها در مورد جهان را تغییر خواهد داد.

ایوان ویلیامز – از بنیان‌گذاران توییتر و بنیان‌گذار مدیوم

از طرف دیگر، کاربرانِ مقیمِ میکروبلاگ و شبکۀ اجتماعی معمولاً مخاطبِ هدفمند نیست و انگیزۀ هدفمندخوانی ندارد. این کاربران نمی‌خوانند، بلکه روی مطالب لیز می‌خورند. طبیعتاً محتوا در این نوع از بسترها کیفیت تألیف پایین‌تر و ظرفیت بهره‌برداری کمتری هم دارند چون یک‌بارمصرف هستند و تمرکز محتوا، بیشتر روی موضوع‌های میرا است.

بهترین توییت یا نوشتۀ فیس‌بوکی هم برای گوگل کم‌اعتبار است. اما یک مقالۀ به‌جا و متمرکز بر کلمه‌های کلیدی پرمخاطب که در لینکدین یا مدیوم منتشر شده باشد، در عرض کمتر از ۱۰ ساعت به صفحۀ اول نتایج گوگل می‌رسد.

به این ترتیب هر بستر انتشار محتوا که درست و اصولی کار کند، جایگاه پایدارتری پیدا خواهد کرد. تا زمانی که مردم پرسش‌هایی برای پرسیدن از علامه گوگل دارند، بستر انتشار محتوا توجیه اقتصادی برای ادامۀ حیات خواهد داشت.

این‌که مردم از این رسانه‌ها استفاده می‌کنند به این معنی نیست که این‌ رسانه‌ها همان چیزهایی هستند که آن‌ها می‌خواهند؛ دقیقا مثل این است که مقداری فست‌فود مضر جلوی مردم بریزیم و آن‌ها این مواد را بخورند و ما این‌گونه نتیجه‌گیری کنیم که این همان چیزی بود که آن‌ها می‌خواستند.

ایوان ویلیامز – بنیانگذار پلتفرم انتشار محتوا مدیوم و از بنیانگذاران توییتر

این تولیدکنندگان محتوای مفید و کاربردی هستند که گوگل را پولدارتر می‌کنند؛ چون گوگل هر سال الگوریتمش را با محوریت حذف هرچه بیشتر زباله‌های نوشتاری بهبود می‌دهد. فعال‌تر شدن بیشتر کسب‌وکارها در پلتفرم تولید محتوا نشانۀ قابل تأملی است. حتی برخی از آن‌ها علاوه بر به‌روزرسانی وبلاگ رسمی‌شان، داشتنِ حساب رسمی در یک بستر انتشار محتوا را هم در دستور کار قرار داده‌اند.

آمار محتوا در مدیوم
یک آمار مختصر از بازدید مدیوم بر اساس SimilarWeb

گوگل محتوای به هرزنامه‌ها و محتوای بیهوده سخت‌تر می‌گیرد و در نتیجه، چیزی که باقی می‌ماند محتوای واقعی منتشرشده در پلتفرم تولید محتوا است. گرسنگان محتوای مفید هم به هر حال دستِ آخر راهِ دوری نمی‌روند و مجبورند به سر سفره برگردند.

این نوشته مفید بود؟ با همرسانی آن در شبکه‌های اجتماعی، به نشر محتوای مفید کمک کنید.

حامی باشید

می‌توانید با پرداخت مبلغ دلخواه از این نوشته و جریان خلق و نشر محتوا در این وبسایت حمایت کنید. نام شما در فهرست حامیان ثبت می‌شود.

حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com