تولید محتوای مفید چطور به خدمت بازاریابی در می‌آید؟ بنگاه‌های تجاری کوچک و بزرگ یا حتی کسب‌وکارهای خانگی برای رسیدن به فروشِ بیشتر هر راهی را امتحان می‌کنند.

راه‌های زیادی پیشِ روی شماست و گاهی برای انتخابِ دقیق‌ترین و پربازده‌ترین راه سرگیجه می‌گیرید. به هر روی شما بسته به نوعِ کسب و کارتان می‌باید به‌دنبالِ بهترین راه باشید.

هر راهی را انتخاب کنید، به معجزۀ محتوا محتاج هستید. به شما خواهم گفت چطور به افزایش فروش با تولید محتوای مفید نیاز دارید.

رقابت نفس‌گیر و رقبای نزدیک

«ارزش افزوده» یا «برتری کیفی» شانسِ زیادی برای فروشِ بیشتر به شما می‌دهد. اما برتری داشتن در کیفیت شرطِ لازم است.

تصور کنید تخته‌بازِ ماهری هستید. رودست ندارید اما تا وقتی برابرِ حریف ننشینید و دیگران بازی شما را نبینند، فقط در ذهن‌تان «بهترین» هستید.

چه فرقی دارد کفش تولید می‌کنید یا دفترچه یادداشت یا جواهر؟ محتاجِ تولید محتوا هستید. شاید تعجب کنید اگر بگویم محتوا می‌تواند یکی از ارکانِ اصلیِ «برتری» باشد. اما چطور؟

برتری در رقابت به‌وسیلۀ تولید محتوای مفید

اگر بهترین شناگرِ حال و حاضرِ جهان باشید و کسی شما را نشناسد فقط در گسترۀ آبِ استخرِ محله‌تان پادشاهید. اما اگر چیزی از شناکردن ندانید و در عینِ حال بزرگترین رسانه‌ها را هم بخرید تا ادعا کنند بهترین شناگر هستید، پول‌تان را هدر دادید. کیفیت مهم است و هرقدر هم محتوای مفید «برتری‌بخش» باشد، شما را از رعایتِ اصولِ حرفه‌ای تولید یا ارائۀ خدمات بی‌نیاز نمی‌کند.

تولید محتوای مفید در بازاریابی

ممکن است مشتری یک بار گولِ محتوای جذاب را بخورد اما خیلی زود به دشمنِ درجۀ یکِ شما و پیامبرِ رسواکردن‌تان تبدیل می‌شود. می‌توانید امتحانش کنید.

برگردیم به محتوا؟ بله، از رازِ افزایش فروش با محتوای مفید می‌گفتم: فرض بگیرید در کیفیت رودست ندارید یا دستِ کم از رقبا کمتر نیستید. گسترۀ توزیع، شیوۀ توزیع، شیوۀ تعامل با مشتری، شیوۀ ارسالِ محصول و… همه در افزایش یا کاهشِ فروش‌تان مؤثرند.

به جزئیات دقت کنید. وای بر کسب و کاری که یکی یا حتی یک جزء کوچک از زنجیرۀ کاسبی را سرسری می‌گیرد.

اگر چیزی را سرسری نمی‌گیرید و کاربلد هستید، به معجزۀ محتوا ایمان بیاورید تا سودتان بالاتر برود. چطور؟

اطلاعات چگونه به افزایش فروش منجر می‌شود؟

به تجربه‌های خریدتان نگاهی بیندازید. گاهی با محصولی روبه‌رو بودیم که روی بسته‌بندی‌اش اطلاعاتِ مختلفی آمده. مثال بزنم؟

امشب یک بسته نخود خریدم تا حُمُّص درست کنم. نخودها بسته‌بندی ساده‌ای داشت. از آنجایی که حجمِ نخود برایم مهم بود، اول دنبالِ وزنِ بسته‌بندی گشتم. راحت پیدایش کردم. و بعد اطلاعاتِ جالبِ دیگری روی بسته دیدم.

تولیدکننده یک جدولِ راهنمای ساده برای مشتری تهیه کرده بود که نشان می‌داد هریک از حبوبات چه مدت زمان باید خیس بخورند (برای رفع نفخ) و چه مدت‌زمانی لازم است بجوشند تا بپزند.

به‌طورِ تجربی و با آزمون و خطا می‌توانستم بفهمم چقدر باید نخود را توی آب نگه دارم اما جدول یک مرحله جلوترم انداخت. حسِ خوبی داشتم.

ماجرای نخود را فراموش کنید. برویم سراغِ کالاهای پیچیده‌تر: فکر می‌کنم همۀ ما از فروشگاهی لپتاپ بخریم که اطلاعاتِ ریز و مفیدی دربارۀ محصولات در اختیارمان می‌گذارد. دیجی‌کالا در مدتی زمانی طولانی با همین شیوه به یکه‌تازِ بازار دیجیتال تبدیل شد.

اطلاعات دو حسِ مهم به ما می‌دهد:

  • قدرتِ انتخاب (یا توهمِ قدرتِ انتخاب)
  • حسِ پیروزی (حسِ یک خرید هوشمندانه و بی‌نقص)

چند تجربۀ مفید که قدرتِ معجزۀ بازاریابی محتوایی را یادآوری می‌کند

بگذارید تجربه‌هایم را از افزایش فروش با محتوای مفید با شما شریک شوم:

مدتی پیش سری به خیابانِ منوچهری زدم تا کیفِ کتان-چرم بخرم. کمی گشتم تا فروشندۀ اصلی را پیدا کردم. اسمش یوسف بود و کارش فقط و فقط کتان-چرم بود. خریدِ من حدودِ یک ساعت طول کشید. نه، وسواس نداشتم، بلکه به‌خوبی اطلاعات دریافت می‌کردم و قدرتِ انتخابِ بیشتری پیدا می‌کردم.

همسایه‌های یوسف کاسب‌های جوان‌تر و بی‌تجربه‌تری بودند که توصیه‌های او به مشتری را ریشخند می‌کردند. مطمئنم از قدرتِ جزئیات و معجزۀ کلمات بی‌خبرند.

یوسف بدونِ آنکه ازش بپرسم طریقۀ تمیز کردنِ کیف، روشِ نگهداری و حتی ریزه‌کاری‌های مربوط به Style کیف‌های کتان-چرم را گفت. او فقط کیف به من نفروخت، او «اطلاعات» هم فروخت. یا شاید بهتر باشد بگویم: او فروشندۀ اطلاعاتِ مفید بود که کیف هم می‌فروخت.

دربارۀ ردبول می‌گویند: ردبول امروز یک امپراتوری تولید محتوا است که البته در کنار فعالیت‌هایش، نوشابه انرژی‌زا هم تولید می‌کند.

وقتی یک محصولِ چرمی می‌خریم، اگر فروشنده دربارۀ «نحوۀ تمیزکردن» و «شیوۀ نگهداری بهتر» اطلاعات به ما بدهد احساسِ خوشایندتری خواهیم داشت.

اطلاعات مفید دربارۀ یک محصول، کمک‌مان می‌کند احساسِ «دانایی»‌ کنیم و محصولِ خریداری‌شده را بهتر از بقیه بدانیم و گفته‌های فروشنده را به‌عنوانِ دلیل با دوستان‌مان در میان بگذاریم.

فروش فقط دریافتِ پول و ارائۀ محصول نیست

در بازارِ پرچالشِ امروز بیش از هر زمانِ دیگر به معجزۀ محتوا و داستان‌سرایی نیازمندیم. فروش فقط فرایندِ دریافتِ پول و ارائۀ محصول نیست.

کاسبی از قبل از فروش (با محتوا: تبلیغات) آغاز می‌شود و تا بعد از تحویلِ محصول/خدمات (با محتوا) ادامه پیدا می‌کند. اگر کسب و کاری اینترنتی دارید بیش از هرکس باید این اصل را درنظر داشته باشید.

افزایش فروش با محتوای مفید به‌طرزِ محسوسی هر یک از خریدارانِ شما را به گوی انرژی بدل می‌کند: آن‌ها به تبلیغ‌کنندگانِ شما تبدیل می‌شوند.

دورۀ کارگاه‌های کوچکِ آهنگری گذشته است

کسب‌وکار شکل و شرایطِ نو پیدا کرده. سال‌ها و قرن‌ها پیش یک آهنگر و شاگردش می‌توانستند به‌تنهایی کسب‌وکار را بگردانند. همه راضی بودند.

اما امروز حتی اگر کسب‌وکاری به‌وسعتِ یک گارگاهِ ده متری داشته باشید، به‌تنهایی از پس‌اش برنمی‌آیید. یادمان باشد:

  • جهان بزرگتر و جمعیت بیشتر شده است (افزایشِ مشتریان هدف)
  • رقبا و کسب‌وکارهای مشابه بیشتر شده‌اند (ما همواره باید نگرانِ درصدِ شانس‌مان باشیم)
  • چالش‌های مالی و رکودِ اقتصادی به‌راحتی ممکن است کسب‌وکارمان را تخته کند
  • احتمالِ از دست دادنِ جایگاه‌مان در بازار با تغییر در الگوی مصرفِ مردم جدی است (ممکن است اولویت‌ها تغییر کند یا رقیبی تازه با شیوه‌ای تازه کنارمان بزند)

کیفیت، درست‌کاری در توزیع و مدیریتِ دقیقِ گروه نیازهایی اساسی‌اند. اما در بازارِ «شخصیت‌ها» و «احساس‌ها» بدونِ محتوا شانسِ کمی برای «برند»شدن دارید.

برند یک نامِ تجاری نیست، برند درواقع شخصیتِ محصولِ شما و احساسی است که مشتریان به شما دارند. احساسات وابسته به کلمات‌اند و کلمات تخصص کپی‌رایتر است. کپی‌رایتینگ را جدی بگیرید تا به افزایش فروش با محتوای مفید دست پیدا کنید.

حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com