محتوا به آرزوهای دور تحقق بخشید | فوتبالیست ها

به گذشته باز گردیم، به دهۀ ۱۹۸۰ میلادی، جایی در شرقِ دور: سرزمینی بدونِ فوتبال، بدونِ لیگِ حرفه‌ای و بدون مدرسۀ فوتبال. آنجا را ژاپن می‌نامند؛ کشوری که با محتوا به آرزوهایش تحقق می‌بخشد. به شما می‌گویم چطور محتوا به آرزوهای دور تحقق بخشید:

محتوا خالق است

فدراسیون فوتبال ژاپن در دهۀ ۱۹۸۰ به‌فکر افتاد دو مجموعۀ کارتونی با محوریت فوتبال تولید کند.

اول از همه تولید مجموعه انیمۀ کاپیتان سوباسا (که در ایران به فوتبالیست‌ها مشهور است) شروع شد. در میانۀ دهۀ ۸۰، کارتون فوتبالیست‌ها (Ganbare! Kikkāzu) به پخش رسید اما در ژاپن اقبالی نیافت.

کاپیتان سوباسا (Captain Tsubasa) در ۱۹۸۱ از یک سلسله داستانِ کامیک (داستان تصویری) الهام گرفته شد. به این ترتیب، محتوا به آرزوهای دور تحقق بخشید:

یک داستان، نورِ فوتبال را در قلبِ بچه‌های ژاپنی روشن کرد. مدارس فوتبال اوج گرفتند. جِی‌لیگ پا گرفت و صد باشگاه حرفه‌ای نرم‌نرم اعلام موجودیت کردند.

فوتبال ژاپن در آن سال‌ها حتی در آسیا هم حرفی برای گفتن نداشت. رفته‌رفته جهان متوجه فوتبال ژاپن شد. آن‌ها نرم‌نرم رشد کردند و قدمِ اول را با تولید محتوا برداشتند.

داستان‌هایی که واقعیت نو ساختند

جهانِ فناوری تا ابد زیر دینِ داستان‌نویسان است. آنچه ژول ورن سال‌ها پیش در چهارچوب قصه روایت کرد، بعدها دستمایۀ آزمون و خطاها و ابتکارهای دانشمندان شد.

اچ جی ولز در داستان ماشین زمان از دستگاهی حرف زد که آدم را در بستر زمان جابه‌جا می‌کند. قهرمان داستانِ ولز در سفرش به چیزی برمی‌خورد که مملو از اطلاعات قرن‌ها پیش است. خبرِ حیرت‌انگیز (یا شاید هول‌انگیز) اینکه: هیتاچی چنین دستگاهی را ساخته است!

محتوا و کارخانه رویاپردازی

اغلبِ ما وقتی چیزی آرزو می‌کنیم یا به چیزی خیالی فکر می‌کنیم، ترجیح می‌دهیم ذهن‌مان را دربسته باقی بگذاریم و حرفش را نزنیم. اما نویسندگان می‌نویسند و دانشمندان و تغییردهندگان جامعه آن را می‌سازند.

در میانِ داستان‌های منتشرشده قرن ۲۰، کم نیستند داستان‌هایی که از فروپاشی شوروی، شکستنِ ایدئولوژی‌های حاکم یا جنگِ خاموش بین قدرت‌ها حرف زده‌اند.

ما امروز به آن داستان‌ها، لقب «پیشگویانه» داده‌ایم. اما ماجرا چیزی جز محتواپروری نیست. بله، محتوا به آرزوهای دور تحقق بخشید و باز هم چنین خواهد کرد.

شاید جامعه‌شناسان بخواهند ماجرای کارتون فوتبالیست‌ها را نوعی «فرهنگ‌سازی» یا «هدایت جامعه» تفسیر کنند. هر چه هست، چیزی از این اصل نمی‌کاهد که محتوا به آرزوهای دور تحقق بخشید. ژاپن امروز یکی از قدرتمندترین تیم‌های ملی فوتبال را دارد.

بازاریابی محتوایی و پدیده‌های نو

در جهان تبلیغات همه چیز از محتوا آغاز می‌شود، اما نه فقط در جهانِ تبلیغات. همۀ آنچه امروز «سنت»، «دین»، «باور»، «سند Fact» و «اصل» می‌شمریم، درواقع برآیند محتوا یا محتواهایی است که قرن‌ها و دهه‌ها پیش‌تر، داستان‌نویسان و کپی‌رایترهای بی‌ادعا تولید کرده‌اند.

همه چیز از «ای کاش» شروع شد و همواره کسی بوده است که داستانِ ای کاش را بنویسید. او با محتوا به آرزوهای دور تحقق بخشید.

برای همین است که داستان‌سرایی همیشه یکی از موثرترین تکنیک‌های بازاریابی محتوایی بوده و هست.

داستان‌ها واقعیت را تغییر می‌دهند و می‌سازند

در این ویدیو نویسندۀ TEDed به ما می‌گوید که داستان‌ها چطور واقعیت را می‌سازند و در فرهنگ و زندگی تغییر ایجاد می‌کنند.

حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com