درخت بهمجله فرهنگی هفت راه – گروه کتاب: خیلی از ناشرها فکر می‌کنند کارشان تازه وقتی که کتاب را از نویسنده تحویل گرفتند شروع می‌شود؛ همانطور که خیلی از نویسنده‌ها هم فکر می‌کنند کارشان وقتی کتاب را تحویل ناشر دادند تمام شده است. گروه اول کاری به نیازهای بازار نشر، گلچین کردن نویسنده‌ها و تلاش برای رسیدن به یک فهم مشترک با آنها درباره آثار بعدی و مسائلی از این دست ندارند، و گروه دوم کاری به تبلیغ و فروش بیشتر و… . اما هم در میان ناشران و هم در میان نویسنده‌ها هستند کسانی که فکر می‌کنند از زمان خوردن جرقه یک ایده در ذهن نویسنده تا زمانی که خواننده‌ای کتاب را می‌بندد و درباره آنچه خوانده به قضاوت می‌نشیند، درباره کتابشان مسئولیت دارند. «حسام الدین مطهری» یکی از این دسته نویسندگان است.
مطهری که هنوز سومین دهه زندگی‌اش را به تمامی پشت سر نگذاشته است، با رمان«کلت ۴۵» به دنیای ادبیات فارسی معرفی شد؛هرچند که پیش از آن بعنوان یک روزنامه نگار حوزه کتاب فعالیت می‌کرد. او بعد از انتشار یکی دو کتاب با موضوع کتاب و کتابخوانی، حالا دومین کتاب داستان خود را با عنوان «درخت به» روانه بازار کرده است.
اما نکته قابل توجه درباره این نویسنده جدای از محتوای قابل قضاوت کتابهایش، تلاش شخصی او برای دیده شدن و فروش رفتن و خوانده شدن کتابهایش است. مطهری برای بیشتر دیده شدن کلت۴۵ کارهای فراوانی مثل تولید تی‌شرت منقش به جلد این کتاب، یا برگزاری یک مسابقه پیرامون آن نمود. هرچند که از همان ابتدا هم قابل پیش بینی بود که این کارها چندان تاثیر زیادی بر میزان فروش کتاب نخواهد داشت و همینطور هم شد کما اینکه خود وی در مطلبی در وبلاگ خود از استقبال ضعیف مخاطبان از مسابقه‌اش خبر داد. اما آنچه آن روزها اهمیت داشت چیزی غیر از میزان استقبال از این ابتکارات شخصی وی بود.
هم اکنون نیز که مطهری با انتشار یک تریلر کوتاه سعی کرده است تا کتاب جدیدش بیشتر دیده شود، آنچه به نظر برخوردار از کمترین اهمیت می‌رسد، میزان تاثیرگزاری این ابتکار در فروش «درخت به»است. می‌توان تریلر مطهری را فاقد جذابیت دانست. می‌توان از اساس با چنین اقدامی مخالف بود و نقش بازی کردن او در این تریلر را منافی شان نویسندگی دانست. حتی می‌توان اصالتا با محتوای کتابهای مطهری و یا قلم او مخالف بود اما آنچه اهمیت دارد تلاش این نویسنده جوان برای بیشتر دیده شدن کتابش است. تلاشی که نشان می‌دهد که او به خوبی درک کرده که کتاب برای خوانده شدن است و هر تلاشی در این مسیر احترام آمیز خواهد بود.

حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com