رمان کلت۴۵

روایت تراژیک یک خواهر و برادر/ داستان انقلابیونِ کمی آدمکش

خبرگزاریِ فارس / میرعماد رحیمی: «کلت ۴۵» را می‌توان یکی از مهم‌ترین کتاب‌های داستانی در خصوص منافقین در سال‌های پیش و پس از انقلاب دانست، چرا که بازار نشر در سال‌های پس از انقلاب آنگونه که شایسته است به مقوله حضور منافقین در جریان انقلاب اسلامی در قالب ژانر رمان نپرداخته است.
«صالح» پسر خانواده فیروزی است و «مینو» دختر این خانواده. پدر و مادر مینو توسط ساواک دستگیر می‌شوند و این دو هر کدام در خانواده‌ای رشد پیدا می‌کنند. صالح در خانواده‌ای انقلابی و متدین رشد می‌کند و در سال‌های جوانی‌اش، وارد کمیته انقلاب اسلامی می‌شود. او در دهه شصت علاوه بر آن که نگران وضعیت انقلاب اسلامی و اقدامات تروریستی منافقین است، نسبت به حضور در جبهه‌ها هم بی‌توجه نیست. «مینو»، دختر خانواده فیروزی که در زمان دستگیری پدر و مادرش به همسایه سپرده می‌شود نیز به دلیل تربیت شدن در خانواده‌ای با تفکرات چپی، وارد سازمان مجاهدین خلق می‌شود. در نهایت «کلت 45» داستان مواجهه «صالح» و «مینو» با یکدیگر است. داستان مواجهه‌ی دو جبهه‌ی فکری که یکی برای استقرار عدالت می‌کوشد و دیگری برای دستیابی به قدرت از هیچ کشت و کشتاری فروگذار نیست.
 
«کلت 45» داستان خانواده‌ای است که هر کدام از آن‌ها در ایام انقلاب اسلامی نقشی ایفا می‌کنند. هر عضو این خانواده در ایام انقلاب و در جریان فراز و فرودهای آن روزگار، وارد گروه‌های فعال سیاسی خاصی می‌شود و نویسنده‌ کتاب سعی کرده است  با توجه به رفتارهای دو جریان اصلی داستان یعنی کمیته انقلاب اسلامی و مجاهدین خلق به واکاوی روحیات این دو گروه  بپردازد و از رهگذار این داستان، خدمات کمیته انقلاب اسلامی و خیانت‌های مجاهدین خلق (منافقین) را برای مخاطبش روشن نماید.
 
خیلی‌ها معتقدند مهمترین و جامع‌ترین رمان و اثر داستانی مربوط به واقعه ملی شدن صنعت نفت، «همسایه‌ها‌» احمد محمود است. کتابی که نویسنده‌اش کوشیده تا جزئیات و زوایای بسیاری از این واقعه بزرگ را در قالب یک داستان بلند به مخاطبانش منتقل کند. به نظر می‌رسد «کلت 45» را هم می‌توان یکی از مهمترین کتاب‌های داستانی در خصوص وضعیت منافقین در سال‌های پیش از انقلاب و پس از وقوع انقلاب اسلامی دانست، چرا که بازار نشر در سال‌های پس از انقلاب آنگونه که شایسته است به مقوله حضور منافقین در جریان انقلاب اسلامی در قالب ژانر رمان نپرداخته و اگر هم اثری منتشر شده، اثری قابل دفاع نبوده یا مخاطب نداشته است. هرچند هر دوی این کتاب‌ها -چه «همسایه‌ها» و چه «کلت 45»- در بخش‌هایی به مطول‌ نویسی روی آورده و در برخی از فصل‌ها، توضیحاتی اضافه به مخاطب خود داده است.
اما در کنار مطول بودن رمان، باید تاکید کرد این کتاب با همه‌ی بلندی و طولانی بودنش، کتابی خوش‌خوان است. نویسنده از بازی‌های فرمی رایج در رمان‌نویسی به دور بوده و داستان ِ شسته‌- رفته‌ای را روایت می‌کند. شخصیت‌پردازی‌ها درست انجام شده و مخاطب در مطالعه داستان دچار سردرگمی نمی‌شود.
 
نکته قابل توجه آن است که این کتاب، اولین رمان نویسنده‌ی آن است. حسام‌الدین مطهری، نویسنده «کلت 45» متولد سال 1366 است و برای تالیف کتابی با این مضمون، بسیار جوان به نظر می‌رسد. اما با این حال، این نویسنده جوان به خوبی توانسته است از پس توصیف وقایع مستند آن دوران برآید. هرچند، آنچنان که شایسته است نوستالژی دوران دفاع‌مقدس را به مخاطب خود منتقل نکرده است اما با این حال، توصیفات او از موقعیت‌ها، حوادث و… توصیفاتی دقیق و مبتنی بر واقعیت است.
نکته‌ دیگری که جا دارد به آن اشاره کنم آن است که یکی از نشانه‌های خوب بودن یک کالا برای خیلی‌ها، توجه مشتریان به آن کالا است. برای آن‌ها که این دغدغه را دارند، باید بگویم «کلت 45» همین امسال به چاپ رسید و در نمایشگاه کتاب توزیع شد و هنوز شش ماه از انتشارش نگذشته، ردای دومین چاپ را به قامت خود دید و این، یعنی کتاب «کلت 45» به مذاق مشتریان واقعی کتاب و کتاب‌خوان‌ها «خوش‌« آمده است.
 
حسام‌الدین مطهری با انتشار این کتاب، کار خودش را برای کتاب‌های بعدی‌ای که در آینده خواهد نوشت سخت کرد. او سطح انتظار مخاطبان را از خود بالا برد و طبیعی است که کتاب‌خوان‌ها انتظار دارند اثر بعدی او، اثری قوی‌تر از «کلت 45» باشد. کلتی که ممکن است روزی باعث خودکشی ادبی نویسنده‌اش شود.
 
«کلت 45» کتاب بسیار مناسبی برای این دست مخاطبان خواهد بود. کتابی که با قیمتی ارزان -به نسبت حجم کتاب- داستانی خواندنی و گیرا را پیش روی شما قرار می‌دهد و شما با هزینه‌ای اندک، کتابی سرگرم‌کننده و البته با آموزه‌های بسیار مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی را خریداری خواهید نمود.
برای دریافت رایگان این کتاب در هر جای کشور میتوانید با مرکز پخش خیزش نو به شماره 66977580 تماس بگیرید.

حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com