چطور به یک کپی رایتر سفارش بدهیم؟
Coppy Writes | Logo | Ryan Doggendorf

چطور به یک کپی رایتر سفارش بدهیم؟ ده فرمانِ ساده برای ارائۀ سفارش به یک کپی رایتر به‌ذهنم می‌رسد که با شما در میان می‌گذارم. اگر این ده فرمان را رعایت کنید، بهرۀ بهتری از خدمات کپی رایتینگ خواهید برد.

چرا به کپی رایتر نیاز دارید؟

نگاهی به کارت ویزیت‌تان بیندازید. کلماتِ توضیحی Bio توییتر یا اینستاگرام‌تان را مرور کنید. این‌ها کلماتی‌اند که هر کسی می‌تواند بنویسد. شما برای اثربخشی بهتر، به کپی رایتر نیاز دارید تا کلمات را بنا به خواستِ شما معماری کند. فرقی ندارد چه پیشه‌ای دارید. در هر حال از معماری کلمات بی‌نیاز نیستید؛ مگر اینکه روش تازه‌ای برای ارتباط با مردم کشف کرده باشید، روشی منهای کلمات! 

نخست: بدانید چه می‌خواهید

چطور به یک کپی رایتر سفارش بدهیم؟ پرسیدن این سؤال زود است. پیش از آنکه بخواهید دیگری را متوجه نوعِ حرفه یا کسب و کارتان کنید، باید خودتان به آن اشراف داشته باشید.

  • + آیا هدف‌تان را می‌شناسید؟
  • + چشم‌اندازتان را چطور؟
  • + مخاطب‌تان مشخص است؟
  • + اصلاً چرا این کار را می‌کنید؟
  • + می‌دانید از انجامِ این کار چه می‌خواهید؟
  • + ارزش افزودۀ شما نسبت به رقبا چیست؟ چه چیز تازه‌ای دارید؟
  • + کارِ شما چه نیازی را رفع می‌کند؟

دوم: همۀ تصمیم‌گیرها را هم‌رأی کنید

چطور به یک کپی رایتر سفارش بدهیم؟ صبر کنید! اگر گروهی کار می‌کنید یا یک حلقۀ تصمیم‌گیرِ بالاسری (مثلِ هیئت‌مدیره) در مجموعه‌تان دارید، پیش از تماس گرفتن با یک کپی رایتر، نظرات را یکی کنید.

  • + بدانید دقیقاً چه انتظاری از کپی رایتر دارید
  • تصمیم‌گیرِ نهایی یا روندِ منطقی تصمیم‌گیری نهایی را مشخص کنید (کپی رایتر در استخدامِ تمام‌وقتِ شما نیست)

سوم: شما به دینِ خود، ما به دینِ خود

چطور به یک کپی رایتر سفارش بدهیم؟ عجله نکنید. پیش از هر چیز بپذیرید تخصصِ شما چیزِ دیگری‌ست و رجوع به کپی‌رایتر به‌دلیل تخصص او در معماری کلمات است.

  • + جای کپی‌رایتر اعمال نظر نکنید
  • + از کپی رایتر انتظارِ ماست‌مالی نداشته باشید
  • + به فرایند و زمانِ لازم برای اجرای فرایندِ تولید محتوا (از شعار گرفته تا هر محتوای دیگر) احترام بگذارید. معماری کلمات خُم رنگرزی نیست!
  • به تخصصِ کپی رایتر، به شناختش از کلمات و بارشان، به شناختش از بازار احترام بگذارید. لازم است پیش‌تر دربارۀ سطح توانمندی‌اش مطمئن شده باشید.

چهارم: ارزش کارتان را نشکنید

چطور به یک کپی رایتر سفارش بدهیم؟ پیش از هر چیز باید بدانید کپی‌رایتینگ مقصودی جز موفقیتِ شما ندارد. کپی‌رایتر کمک می‌کند شما شناخته‌شده‌تر، اثرگذارتر و پول‌دارتر شوید. اگر کار کپی‌رایتر را کم‌ارزش تلقی کنید، کارِ خودتان را ناقص کرده‌اید. 

پنجم: توضیح دهید، دقیق توضیح دهید

فرایند کار کپی‌رایتینگ (هرقدر هم کوتاه و کم‌حجم باشد) هیچ اشتراکی با مسابقۀ هوش ندارد. با رسمِ شکل و نوشتنِ فهرست‌وار چند جمله در نرم‌افزار پیام‌رسان کار را پیچیده نکنید.
آنچه را می‌خواهید دقیق و شفاف توضیح بدهید. تأکید می‌کنم: دقیق و شفاف توضیح بدهید.
هرقدر برایِ توضیحِ آنچه می‌خواهید بیشتر وقت بگذارید و نکات را به کلمه تبدیل کنید، نتیجۀ بهتری عایدتان می‌شود.
گفتگوهای شفاهی را رها کنید. بنویسید. یادتان باشد کارِ کپی‌رایتر با جزئیات است، پس جزئیات را بنویسد. 

ششم: خلاقیت بستر می‌خواهد

اگر به‌دنبالِ استخدام بلندمدتِ یک کپی‌رایتر هستید، پیش از آنکه در آگهیِ استخدام‌تان بنویسید «به نیروی خلاق نیازمندیم» لطفاً پیش‌نیازهای خلاقیت را فراهم کنید. فشار بی‌توجیه، فضای کاری بیش از اندازه منظم، اعمال فشار برای ثبت حضور و غیاب در ساعات مشخص، ساکت بودنِ بیش از اندازۀ فضای کاری و امثالهم به‌طرزی نامحسوس دست و پای یک نیروی خلاق را می‌بندد.
اگر نیروی‌تان را معذب کنید، بازدهی مطلوبی نمی‌گیرید. 

هفتم: با آدم ارزان کار نکنید

سراغِ کپی‌رایتری بروید که قبل از هر چیز ارزشِ کارش را می‌داند. او برای امضایش، نامش و اعتبارش اهمیت قائل است و کار را سردستی نمی‌گیرد.
می‌توانید گزینۀ ارزان‌تر را انتخاب کنید و چند کلمه‌ای از یک محتوانویسِ بی‌تخصص تحویل بگیرید. شاید در لحظه متوجه اشتباه‌تان نشوید اما بعد از شکست، حتما کارتان را برای یک کارشناسِ کسب و کار توضیح بدهید. اگر کارشناس کمی خشن است، توصیه می‌کنم کیسۀ یخ همراه‌تان ببرید. 

هشتم: این ریاضی نیست

هرقدر ذهن‌تان ریاضی‌وار است، موقعِ مذاکره با کپی‌رایتر فراموشش کنید. بگویید، بخندید، حرف بزنید و بگذارید از معاشرت لذت ببرد. جلساتِ مهمِ دیگری هم دارید؟ منافاتی ندارد. آن لحظه را خوب پیش ببرید. 

نهم: رزومۀ کپی‌رایتر را بررسی کنید

توهین‌آمیزترین سؤال در جلسه با یک کپی رایتر سؤال دربارۀ رزومه و نمونه‌کارهای او است. پیش از آنکه با او قرار بگذارید رزومه‌اش را دقیق بخوانید. اگر آن را برای‌تان ارسال کرده، موظف هستید بخوانیدش و لزومی ندارد نسخۀ مکتوب را یک بارِ دیگر شفاهی توضیح بدهد. 

فرمان دهم: ساده کنید

چطور به یک کپی رایتر سفارش بدهیم؟ سخت نگیرید. خودتان را لای کلماتی که تا امروز از اخبار تلویزیون و رادیو شنیده‌اید یا در متنِ خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها خوانده‌اید اسیر نکنید. آنچه را می‌خواهید ساده و روان توضیح بدهید. سادگی هیچ تضادی با دقت ندارد.

به خدمات کپی رایتینگ نیاز دارید؟

حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

One Comment

  • الناز سیفی گفت:

    به نکات خیلی خوبی اشاره کرده‌اید که می‌تواند هم برای کارفرماها و هم برای کپی رایترها مفید باشد و آن‌ها را به هدفشان نزدیک‌تر کند.

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com