دربارۀ فرهنگ

دانلود کتاب یا دانستن قیمت سکه؟

نوشتۀ 7 شهریور 1392One Comment

اگر ناشر هستید و می‌خواهید فروش‌تان چند برابر شود، لازم نیست از دولت کاغذِ یارانه‌ای بگیرید یا برایِ به دست آوردنِ بودجهٔ کمکی، کاسه به دست این در و آن در بزنید. کمی که فکر کنید، راه‌هایِ فروشِ بیش‌تر پیدا می‌شود.
اگر:
1. ناشر هستید و لازم نمی‌دانید برایِ تبلیغِ کتاب‌تان ویدئویی ساده بسازید
2. ناشر هستید و لازم نمی‌دانید برایِ تبلیغِ کتاب‌تان پوستر چاپ کنید
3. ناشر هستید و لازم نمی‌دانید برایِ محصول‌تان مراسمِ رونمایی بگیرید
4. ناشر هستید و لازم نمی‌دانید برایِ محصول‌تان تورِ کتاب برگزار کنید
5. ناشر هستید و لازم نمی دانید برایِ محصول‌تان جلدِ خوب چاپ کنید
6. ناشر هستید و حاضر نیستید هزینه‌ای برایِ ویراستاری کنار بگذارید
بهتر است خیلی زود درِ نشرتان را تخته کنید و یک کبابی بزنید. مطمئناً با همان میزان انرژی، اصطکاکِ روحی و سرمایه، در ادارهٔ یک کبابی موفق‌تر خواهید بود و به سودِ بیش‌تری دست پیدا خواهید کرد.
اما اگر مواردِ یک تا شش در موردِ شما صحیح نیست ولی هم‌چنان دوست دارید از اوضاعِ نشر بنالید، پیشنهادی جدی برایِ شما دارم: به فروشِ کتابِ آنلاین رو بیاورید. اشتباه نکنید، منظورم «فروشِ آنلاینِ کتاب» نیست، بلکه منظورم فروشِ نسخهٔ الکترونیکیِ کتاب‌های‌تان است. از دزدیِ آثارتان می‌ترسید؟ علم پیش‌رفت کرده و روش‌هایِ مختلفی برایِ پیشگیری از سرقتِ کتاب‌های‌تان وجود دارد. مشورت با یک متخصصِ نرم‌افزاری را امتحان کنید. اما پیش از آن، می‌خواهم چند نمودارِ ساده را که از گوگلِ عظیم گرفته‌ام نشان‌تان بدهم:
نمودارِ زیر، نشان می‌دهد که طیِ سه سالِ اخیر، مخاطبانِ وب روز به روز بیش‌تر به دنبالِ «کتابِ آنلاین» یا «کتابِ الکترونیکی» بوده‌اند. این در حالی‌ست که جستجویِ «عکس دختر» و مشتقات و مشابهاتش که ظاهراً باید دنبال‌کنندگانِ بیش‌تری داشته باشد، کم‌تر از خواستگارانِ «دانلود کتاب» بوده است. همین‌طور کم‌تر از خواهان‌هایِ «بازی اندروید» که طیِ سال‌هایِ اخیر گسترشِ روز افزونی در کشور داشته است.
و اما نمودارِ دیگر، به شما نشان می‌دهد که مخاطبانِ وب، بیش از آن‌که به دنبالِ «فروشگاهِ آنلاینِ کتاب» و «فروشِ آنلاینِ کتاب» باشند، باز هم خواهانِ «دانلود کتاب» و «کتابِ الکترونیکی» بوده‌اند:
و حالا می‌رسیم به مقایسه‌ای که شاید شگفت‌زده‌تان کند. مقایسهٔ گرافِ «دانلود کتاب» و «قیمت سکه» طیِ سال‌هایِ 2004 تا امروز:

همان‌طور که می‌بینید، مخاطبانِ وب تقریباً همان‌قدر به دنبالِ «دانلود کتاب» بوده‌اند که می‌خواسته‌اند از «قیمت سکه» سر در بیاورند. این مقایسه‌ای میانِ یک درگیریِ روزمرهٔ اقتصادی و یک موضوع به‌ظاهر کم‌مخاطب است که نشان می‌دهد همهٔ گفته‌ها دربارهٔ بی‌توجهیِ مردم به کتاب، صد در صد درست نیست. جالب این‌که اگر دُمِ گرافِ «قیمت سکه» را نگاه کنید، می‌بینید که بعد از خوابیدنِ تب و تابِ بازارِ سکه، این گراف در سرازیری‌ست، اما حتی در اوجِ بحرانِ اقتصادی هم، جستجوگرانِ وب، از گشتن به دنبالِ «کتابِ الکترونیکی» دست نکشیده‌اند.
این همه نمودار به زبانِ ساده به ما می‌گوید که بازار به‌شدت مناسبِ ورودِ ناشران به عرصهٔ نشرِ الکترونیک است. زمینی حاصل‌خیز داریم و فقط کافی‌ست بذر را بپاشیم. ابهامات و نگرانی‌هایِ حقوقی و نرم‌افزاری کاملاً قابلِ بررسی و رفع است.

حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

One Comment

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com