تغییرات اینستاگرام به نفع محتوا روند جدی‌تری گرفته است. این تغییرهای بهبوددهنده، با بازنگری در الگوریتم (در آغاز ۲۰۱۹) جدی‌تر شد و حالا با اعمال تغییرهای دیداری (UI, UX) ادامه پیدا کرده است. تغییرها احتمالاً تا چندماه آینده برای همه قابل مشاهده خواهند بود. نتیجۀ نهایی این دگرگونی‌ها، بهبود جایگاه محتوا و در اولویت قرارگرفتن آن است.

تغییرها چه هستند؟

اینستاگرام بنا را بر دیده‌شدنِ بیشترِ کسانی گذاشته است که مرتب محتوای دستِ اول تولید می‌کنند.

الگوریتم جدید (فارغ از جزئیات فنی‌اش) برای کاربرانی که به‌طور طبیعی (Organic) محتوای جدید و منظم تولید می‌کنند شانسِ دیده‌شدنِ بالاتری درنظر گرفته است.

اینستاگرام به برخی صفحه‌های تجاری، بابت محتوایی مفیدترشان اعتبارِ هدیه به‌میزان ۲۰ دلار برای تبلیغ ارائه می‌دهد. یعنی اگر محتوایی مفید و پرمخاطب‌تر نسبت به محتوای قبلی‌تان تولید کنید، اینستاگرام هم یک هدیه برای بیشتر دیده‌شدن در اختیارتان خواهد گذاشت.

نمونه‌ای از اعتبار ۲۰ دلاری که اینستاگرام برای یکی از مطالب من اختصاص داده

تغییرات اینستاگرام به نفع محتوا تیغِ تیزتری برای قلع و قمع هشتگ‌های بی‌مصرف و هرزنگاری‌ها در اختیار دارد و محدودیت‌های جدیدی در نظر گرفته است.

دگرگونی دیداری برای دیده‌شدن محتوا

تغییرات اینستاگرام به نفع محتوا در تجربۀ دیداری هم بروز خواهد داشت: جابه‌جایی آمار دنبال‌کنندگان و دنبال‌شوندگان و تعداد محتوا با «نام»، پایین آمدن حداکثری اعداد و بالاتر رفتنِ شناسنامۀ کاربر (Bio)، از مهمترین تغییراتِ پیش‌رو است که همین حالا هم در نسخۀ وب‌اپ اینستاگرام اعمال شده است و به‌زودی همگانی خواهد شد.

***
تجربۀ دیداری صفحۀ هر کاربر به‌نفع محتوا تغییر کرده است

کی هستی؟ حرفت چیست؟

آنچه با این تغییرها بیشتر به چشم خواهد آمد، «کی هستم؟» و «چه حرفی دارم؟» است. تا پیش از این تغییرها، اعداد اولین چیزی بود که به محض باز کردنِ حساب کاربری هر عضو اینستاگرام توی چشم می‌زد. اما حالا اولین مواجهۀ ما با کیستیِ فرد است.

این تغییر به هرچه واقعی‌تر شدنِ حضور افراد و البته به رقابت بر سر محتوا دامن خواهد زد.

اما خبر جالب‌تر پنهان‌کردنِ شمارندۀ پسندها (Like) است. به‌زودی دیگر قادر نخواهیم بود تعداد پسندهای محتوای دیگران را ببینیم. این هم تغییر مثبتِ دیگری در مسیرِ اولویت‌یافتنِ محتوا است.

تغییر رفتار و نگرش کاربران به نفع محتوا

در کل می‌توان گفت اینستاگرام تصمیمی جدی برای تغییر طرز رفتار کاربرانش دارد.

ظاهراً نتیجۀ تغییرهایی که برشمردم، نگرش و رفتار کاربرانی را که در زمان پسندیدن به تعداد خوش‌آمدها دقت می‌کردند تغییر خواهد داد. این تغییر یقیناً به‌نفع محتوا خواهد بود. بدون شک به‌زودی شاهد تغییر نگرش کاربران در زمان دنبال‌کردن هم خواهیم بود.

از اهمیت اعداد کاسته می‌شود و به اهمیت محتوا افزوده می‌شود. در این میان یک تغییر مهم هم در روندِ رفتاری و ارائه گزارشِ تیم‌های بازاریابی و محتوای کسب‌وکارها رخ خواهد داد.

دیگر تو چشم کردنِ تعداد خوشامدها و تعداد دنبال‌کنندگان کم‌ارزش خواهد شد و گزارش‌ها باید بیشتر از قبل روی «نرخ تبدیل» واقعی تمرکز کنند.

حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com