بهترین جایگزین تلگرام برای تولید محتوا و تبلیغات چیست؟ بگذارید کمی به عقب برویم. ذهن‌تان را روی حرفه و مقصودتان متمرکز کنید. سعی کنید به این سؤالات پاسخ‌های دقیق بدهید: «در تلگرام دنبالِ چه بودم؟»،  «دنبال چه هستم؟»، «کسب و کارم چیست؟»، «مخاطب / مشتری هدف من کیست؟»

سؤالات و پاسخ‌ها به ما کمک می‌کنند تصویرِ روشن‌تری از خودمان به‌دست بیاوریم. با تصویریِ روشن، بهتر می‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم.
 

خداحافظی با سرمایه؟ نه!

تلگرام فیلتر شده و به‌احتمالِ بسیار دیگر هم آزاد نخواهد شد. چه می‌کردید؟ یک کانالِ پرمخاطبِ تلگرامی را مدیریت می‌کردید؟ در تلگرام کسب و کار می‌کردید و محصول‌تان را می‌فروختید؟ در تلگرام محصولات‌تان را تبلیغ می‌کردید؟ با مشتریان‌تان در تماس بودید؟ نوشته‌های‌تان را در یک گروه یا کانالِ تلگرامی منتشر می‌کردید؟ بهترین جایگزین تلگرام چیست؟
«اطلاعات» و «کاربر (User)» از مهمترین سرمایه‌های جاری ما هستند. آن‌ها نوشته‌های‌مان را می‌خوانند، از ما تأثیر می‌گیرند و احتمالاً چیزی از ما می‌خرند. بعد از محدودیت‌های اعمال‌شده در اتصال به تلگرام، احتمالاً به‌خاطرِ از دست رفتن چنین سرمایه‌ای دچار آسیب شده‌اید. اما راهِ برون‌رفت چیست؟
 

بهترین جایگزین تلگرام برای تولید محتوا و تبلیغات چیست؟

پیش‌تر گفته بودم که تلگرام، اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوک و هر شبکۀ اجتماعیِ دیگر گردابِ محتوا هستند. منظور از محتوا هر نوشته، عکس، ویدیو و پیامی‌ست که شما برای ارتباط‌گیری با مخاطبِ هدف‌تان منتشر می‌کنید.
بازاریابیِ نو (Inbound Marketing) استوار بر تولیدِ محتوا است. شیوه‌های سرگیجه‌آور و حمله‌کنندۀ قدیمی کارکردشان را از دست داده‌اند و مخاطب را فراری می‌دهند. تولیدِ محتوای مفید برای ارائۀ اطلاعاتِ درست، دقیق و کافی به مخاطب، جلبِ اعتمادِ مخاطب را در پی دارد.
اگر یک نویسنده، شاعر، صاحبِ کسب و کار کوچکِ دیجیتال یا فروشندۀ اجناسِ مصرفی باشید، بسترِ نوپدیدِ وب برای گسترشِ مخاطبان و مشتریانِ شما یک گزینۀ مناسب است.
اتفاقی که امروز برای تلگرام افتاده، ممکن است برای هر شبکۀ اجتماعی دیگر هم بیفتد. حالا مشتریانِ قبلی برای دسترسی به شما دچار مشکل شده‌اند. مشتریانِ بالقوۀ جدید هم در پیدا کردنِ شما با موانعی روبه‌رو هستند. آن‌ها از موتورهای جستجو می‌پرسند و کانالِ تلگرامی شما در آنجا جایی ندارد.
 

روی زمین سفت‌تر قدم بگذارید

یادتان باشد وقت و انرژی شما هم بخشی از سرمایه و هزینه است. هر قدر سرمایه‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی-تعاملی خطرپذیرند، صرفِ سرمایه در بسترهای شخصی‌تر برای سر برآوردن در فضای پرترافیکِ اینترنت می‌تواند امن و اثربخش باشد.
روی زمینی سفت‌تر قدم بگذارید و بنای‌تان را آنجا بالا ببرید. به وبلاگ یا وبسایت فکر کنید. محتوای مفید با رعایتِ شاخص‌های سئو تولید کنید و محلِ رجوعِ مشتریانِ قدیمی شوید. با این شیوه می‌توانید کم‌کم در مسیرِ نگاهِ کاربرانِ جدید هم قرار بگیرید. منظورم کسانی‌اند که در موتورهای جستجو به‌دنبالِ شما و تخصص‌تان می‌گردند.
به خودتان برگردید. اگر به‌دنبالِ یک محصول یا خدمت باشید، اولین روشِ جستجویی که به‌ذهن‌تان می‌رسد چیست؟ با گسترشِ روزانۀ دسترسی به اینترنت و ابزارِ دیجیتال، جستجو در موتورهای جستجو به پرطرفدارترین روش تبدیل شده است. ما از گوگل می‌پرسیم «بهترین گوشی موبایل چیست» یا به‌دنبالِ «قیمت پژوه۲۰۶» می‌گردیم.
وقتش شده شما هم جوابی برای پرسش‌های مردم در وب داشته باشید و در دسترس قرار بگیرید.
بهترین جایگزین تلگرام صفحه‌ای شخصی با نشانی شخصی و به‌روزرسانیِ منظم است. پیشنهادِ فوریِ من به شما راه‌اندازی یک شناسۀ کاربری در ویرگول است. ویرگول را قبلاً در همین وبلاگ معرفی کرده‌ام.
 

ارتباط‌های کاری و تلگرام

استفاده از ابزار و امکانات در جای درست‌شان، مهارت و دانشِ مفیدی‌ست. بسیاری از گروه‌های کاری و تحصیلی تا پیش از اعمالِ محدودیت‌های تلگرام از این ابزارِ ارتباطی برای تعامل استفاده می‌کردند. اما به‌یاد داشته باشید که پیگیری امورِ مبتنی بر وظیفه و زمان، ابزارهای مخصوصی دارد. ترلّو و تسکولو از جملۀ این ابزار هستند.
اگر سؤالِ بیشتری دارید یا می‌خواهید اطلاعاتِ بیشتری داشته باشید با من تماس بگیرید.
 

حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com