بازاریابی محتوا وجوه مختلفی دارد. یکی از ابزارهای بازاریابی محتوا یا content marketing وبلاگ‌نویسی است. احتمالاً اطلاعاتی کلی دربارۀ بازاریابی محتوا با وبلاگ دارید. اما چطور می‌توان با رعایت اصول وبلاگ‌نویسی برای کسب و کار محتوای مفید تولید کرد و اعتماد مشتریان را افزایش داد؟

بازاریابی محتوا زیرشاخۀ بازاریابی درون‌گرا

پیش از هر چیز باید بدانیم بازاریابی محتوا یکی از ابزارهای بازاریابی درون‌گرا است. یعنی چه؟

یعنی اینکه وقتی قصد دارید بازاریابی محتوا با وبلاگ را پیش بگیرید:

  • هی اسم و رسم برند و کسب و کارتان را توی چشم مخاطب نکنید. مخاطب به صفحۀ شما آمده و متن شما را می‌خواند چون به‌دنبال جواب یک «سوال» است. بمبارانش نکنید.
  • به جای خواندن شعر «به به چه سری، چه دُمی عجب پایی» به او اطلاعات مفید و کاربردی بدهید.
  • ساده و سرراست بنویسید.
  • سریع بروید سر اصل مطلب و لفتش ندهید.
  • بازاریابی درونگرا برخلاف بازاریابی برون‌گرا، مدام در حال تبلیغ آشکار محصول نیست.
  • شما آنچه را مشتری به آن نیاز دارد به او بدهید، خودش برای خرید نیازش سراغتان می‌آید.

بازاریابی درون‌گرا یعنی به جای به رگبار بستن مخاطب (مشتری بالقوه) او را متقاعد کنیم (و مجبور نکنیم) به ما اعتماد کند. بازاریابی محتوا با وبلاگ تلاشی است برای اعتمادسازی و فراگیر کردن نام تجاری یک کسب و کار.

چند اصل ساده برای نوشتن یک متن خوب

علاوه بر نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردم، پیشنهاد می‌کنم این اصول ساده را هنگام نوشتن پست در وبلاگ کسب و کار، نوشتن رپورتاژ آگهی و مقاله در نظر بگیرید:

  • با تیتر و چکیدۀ خوب، توجه مخاطب را جلب کنید. (در مرحلۀ نخست تیتر و چکیدۀ متن می‌تواند مخاطب را به کلیک کردن متقاعد کند. تیتر باید مثل یک جرقه جذاب باشد و نیاز مخاطب را هدف بگیرد)
  • در پاراگراف ابتدایی مجامله نکنید. یک پاراگراف کوتاه بیاورید و در آن سؤال (نیاز اصلی) مشتری بالقوه را هدف بگیرید.
  • در ادامه تلاش کنید اطلاعاتی مفید نظیر تاریخچه، روش کار، شیوۀ نگهداری، ترفند و چیزهایی از این دست به مخاطب بدهید. در این صورت اطلاعات او را دربارۀ موضوع بالا می‌برید و به خود شخصیتِ «مرجع» و «دانا» می‌دهید.
  • در ادامه سعی کنید نسخۀ خودتان را ارائه کنید. اما حواس‌تان باشد نسخه را مثل یک تیزی در قلب مشتری بالقوه فرو نکنید و نگویید بقیه بد هستند و من عالی‌ام پس زود بیا سمت من. شما فرصت داشته‌اید اعتماد او را جلب کنید. در اینجا بهتر است به‌جای خودستایی، روی ارزش‌افزودۀ کسب و کارتان تمرکز کنید.

با رعایت این نکات در نوشتن پست وبلاگ، می‌توانید یک وبلاگ کاربردی بسازید که توان بازاریابی محتوا دارد.

شلخته نباشید

اگر تکلیف‌تان با خودتان روشن نباشد، نمی‌توانید توقع داشته باشید مشتری روی خوش نشان بدهد.

یک رهبر محتوایی نیاز دارید تا به‌خوبی استراتژی محتوایی شما را تدوین کند. در مجموع باید این موارد را رعایت کنید:

  • استراتژی محتوایی را تدوین کنید تا بدانید به کدام سمت می‌روید
  • وحدت بصری و محتوایی بسازید؛ مثل یک امضا
  • لید تهیه کنید و پرسونای مشتری‌تان را شناسایی کنید.
  • قبل از نوشتن هر متن، هدف‌گذاری کنید. (چه چیزی می‌خواهید بگویید و چرا و کجا و چطور؟)

صراحت همیشه صداقت نیست

اگر بی‌حوصله و نابردبار هستید به جایی نمی‌رسید. بازاریابی محتوایی نیازمند صبر است. اگر فکر می‌کنید زمانش رسیده یک وبلاگ خوب برای کسب و کارتان بسازید، باید نتیجه‌گرا بودن را تا مدتی به تعویق بیاندازید.

خیلی‌ها تصور می‌کنند باید در هر پست وبلاگ کسب و کار یا رپورتاژ آگهی متنی خیلی صریح خود را توضیح بدهند. اسم این تبلیغ است نه بازاریابی محتوایی. داستان بگویید و مخاطب را تسخیر کنید.

اگر دنبال بازاریابی محتوایی هستید بهتر است صبورانه عمل کنید و از کپی‌رایتر بخواهید با یک برنامۀ منظم و منسجم، در جاهای مختلف و وبلاگ کسب و کار محتواهای مفید و کاربردی تولید کند.

اگر مشتری حس کند شما حرف قابل توجهی برای گفتن دارید و ایدۀ مفیدی دارید، خودش به سمت شما خواهد آمد. بنابراین برای لینک شدن و یقه کردن مشتری دست و پای بیخود نزنید.

تمام چیزی که گفتم در بازاریابی دیجیتال مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی هم صادق است. اگر می‌خواهید در اینستاگرام بازاریابی محتوایی کنید، بهتر است علاوه بر نکاتی که قبلا گفتم، اصول آمده در این متن را هم رعایت کنید.

حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com