حتی اگر گُرگ بازار هستید و قهرمانِ کسب و کارهای سنتی، تا وقتی خیال می‌کنید مختصاتِ بازار دیجیتال تفاوتی با بازار سنتی ندارد لطفاً کپی رایتر استخدام نکنید.

کپی رایتر استخدام نکنید

فهرستِ تجربه‌های شکست‌خورده همیشه بلندتر از تجربه‌های موفق است. طی یک دهۀ گذشته ضریب نفوذ اینترنت در ایران و جهان افزایشی چشم‌گیر داشته و به همین تناسب، نابلدها و مشورت‌ناپذیرها شکست‌های جدی‌تری متحمل شده‌اند.
 

گرگِ بازارِ سنتی، گوسفندِ بازار دیجیتال

اگر خیال می‌کنید تجربۀ غنی‌تان در بازارِ سنتی تضمین‌کنندۀ موفقیت‌تان در بازار دیجیتال است، بهتر است به تجربه‌های شکست‌خورده نگاهی بیندازید: فروشگاه‌های زنجیره‌ای که نتوانستند در وب موفق عمل کنند، شرکت‌های نوپایی که تلاش‌های بی‌ثمری برای حضور در فضای دیجیتال داشتند و تجارت‌های پرسابقه‌ای که حضورشان در وب، فقط از اعتبارشان کاست.
بازار دیجیتال زیر و بمِ خودش را دارد. صرفِ نظر از بی‌ثباتیِ کلی بازارِ ایران، جیک و پُکِ بازارِ دیجیتال سخت به دست می‌آید. توسعه‌دهندگانِ کسب و کار، کاربلدانِ تجارت و امثالهم هر روز در حالِ به‌روزآوری دانش و توانمندی‌شان هستند تا بتوانند فضای کسب و کارِ نو را بهتر تحلیل کنند و مسیرِ درست‌تری برای رشد کسب و کار ترسیم کنند.
بسیاری از مدعیانِ بازارِ سنتی تصور می‌کنند به‌صرفِ داشتنِ تجربه در بازار، قادرند بی‌محابا به دلِ بازارِ دیجیتال بزنند. اما این راه، راه‌بلد می‌خواهد.
گرگ‌های بازار سنتی در بازار دیجیتال در معرضِ قربانی‌شدن‌اند؛ اگر به تخصص‌ها تکیه نکنند.
 

کپی رایتر استخدام نکنید

اگر تصور می‌کنید بازار را خوب می‌شناسید، قادرید مشتریان را به‌درستی تحلیل کنید، UX و Business development و Digital Marketing و برنامه‌ریزی‌های زمان‌بندی‌شده‌شان را «کشک» می‌دانید، هرگز سراغِ کپی‌رایتر و استراتژیست محتوا نروید.
اگر تصور می‌کنید کپی‌رایتر کسی‌ست که «یک معرفی خوشگل دربارۀ محصول می‌نویسد» بهتر است چرب‌زبانی‌تان را ببرید کفِ بازار و اصلاً طرفِ یک کپی‌رایتر حرفه‌ای نیایید.
کپی‌رایتر، متخصصی‌ست که وظیفۀ ترجمانِ برنامه‌ریزی‌های تجاری یک کسب و کار نو را دارد. به‌ثمر رساندنِ تلاشِ گروه‌های برنامه‌ریز در هستۀ یک تجارت بر عهدۀ تیم محتوای یک کسب و کار است.
می‌خواهید ساطوری که روی گردن‌تان گذاشته‌اید را توصیف کنم؟ نگاهِ حداقلی داشتن به تیم محتوا، دست‌کم گرفتنِ کار کپی رایتینگ یا حاشیه‌ای دانستنِ کار کپی‌رایترها، ساطوری‌ست که بر گردن‌تان گذاشتید. نگران نباشید، نیازی به دستمال برای تمیز کردنِ دست‌تان ندارید چون دیگر در بازارِ بی‌رحمِ دیجیتال زنده نخواهید بود.
 

میرزابنویس نه، طراحِ کلمات

کپی‌رایتر طراحِ کلمات است نه میرزابنویس. قرار نیست هزینۀ دست‌خطِ خوش را بپردازید. با کسی طرفید که (نه به‌اندازۀ یک متخصص) با اصولِ تجارتِ نو آشناست و تلاش می‌کند شناخت از بازار و کسب و کار را با تخصصش (نوشتن) ترکیب کند و ساطور را از گردن‌تان بردارد.
زندگی‌تان را دوست دارید؟ قیمتش ارزان نیست.

حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com