چطور باید به شعار تبلیغاتی برای برند برسیم؟ برخی -به‌اشتباه- مسیر را برعکس می‌روند: پیش از روشن شدنِ هدف، استراتژی، چشم‌انداز و روشِ کسب و کارشان، تگ‌لاین سفارش می‌دهند. اما شعار تبلیغاتی برند بر داشته‌های شما استوار است، نه برعکس.

شعار تبلیغاتی Yes We Can | Sean Cowie

شعار تبلیغاتی
Yes We Can | Sean Cowie

یک مثال به‌ظاهر بی‌ربط

مدتی قبل یکی از نزدیکانم از من خواست یک کسب و کار به او پیشنهاد بدهم. کسی حاضر شده بود یک مکانِ تجاری دراختیارش بگذارد. البته که اشتباه آمده بود، من مشاورِ کسب و کار نیستم. اما در حدِ سوادم به او گفتم: برای جا دنبال کسب و کار نگرد، برای کسب و کارت دنبالِ جا بگرد.
 

برای کسب و کار به دنبال شعار باش نه برعکس

دربارۀ شعار هم جملۀ بالا صادق است. برای کسب و کارِ مبهم و نامعلوم‌تان دنبالِ شعار نگردید. در اغلبِ موارد با سفارشِ تگ‌لاین مواجه می‌شوم؛ سفارش‌هایی که صاحبان‌شان اطلاعاتِ دقیقی دربارۀ کارشان، اهداف‌شان، مخاطب هدف‌شان، چشم‌اندازشان و امثالهم ندارند.
در طراحی شعار تبلیغاتی دانستنِ جزئیات مهم است. کپی رایتری که به طراحی شعار تبلیغاتی اقدام می‌کند باید چشم‌انداز، بازار هدف، هدف تجاری، مدل کسب و کار، شهر کسب و کار، زمینۀ کسب و کار، استراتژی کسب و کار، وجهه‌ای که صاحبانِ کسب و کار می‌خواهند داشته باشند و مواردی از این دست را به‌خوبی بداند.
 

بدون اطلاعات کار امکان‌پذیر نیست

بارها و بارها با سفارش‌دهندگانی روبه‌رو بودم که هیچ‌چیز برای‌شان آشکار نبوده است. متعجبم وقتی هنوز نمی‌دانند کسب و کارشان چیست، چطور به‌دنبالِ شعار تبلیغاتی می‌گردند.
وقتی صاحبانِ کسب و کار دقیقاً نمی‌دانند چه می‌خواهند و کجا قرار دارند، کپی رایتر یا استراتژیست محتوا هم نمی‌تواند به آن‌ها کمک زیادی بکند.
حرکتِ کسب و کار از ظاهرش (که شعار تبلیغاتی هم بخشی از آن است) شروع نمی‌شود. شما باید باطنِ کسب و کارتان را نشانِ کپی‌رایتر بدهید تا او در کمترین، موجزترین و اثرگذارترین کلمات، بهترین جلوه را به آن باطن ببخشد.


حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

One Comment

  • Ali Amini گفت:

    سلام حسام جان
    دیدم که قالب وبلاگتون رو تغییر دادید ـ البته به نظر من قبلی خیلی خوب بود ـ که فونت هاش هنوز مشکل داره. اگر مایل بودید میتونم براتون درستش کنم.

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com