رمان کلت۴۵

کلت45 و خواص و عوام!

نصیبه داوودی – سایتِ جهانِ اسلام: وَ َلأَوْضَعُوا خِلالَکُمْ یبْغُونَکُمُ الْفِتْنَةُ؛ و در میان شما به‌سرعت فتنه‌‌انگیزی (و ایجاد تفرقه و نفاق) می‏‌کردند. (سوره توبه / آیه 47)
تاریخ اسلام و تاریخ انقلاب اسلامی شاهد انحرافاتی بوده که می‏تواند برای نسل امروز و برای نسل‏های آینده به عنوان نمونه‏ای جهت تجزیه و تحلیل انحرافات ِ پیشِ رو، باشد. آنچه قابل ذکر است این است که تاریخ و حوادث آن تکرار می‏شوند و این تکرار، همیشگی است و فقط عوامل و بازیگران آن متفاوت هستند. دیدگاه‏ها و اهداف، وحدت دارند و آن هم براندازی حکومت اسلامی‌ست. همچنان که در تاریخ صدر اسلام جریان خوارج پیش آمد و در تاریخ انقلاب اسلامی، منافقین و مجاهدین انقلاب و بنی صدر و…. به صحنهٔ تاریخ قدم گذاشتند.
گروه‏هایی که فقط ساز دشمن را کوک می‏کردند و حتی در این راه از کشتن عزیزان خود دریغ نداشتند. هدف انقلاب برچیدن این گروه‏های ضد دین و ضد مردم بود. و همچنین برچیدن حکومت شاه که در صدر اهداف سیاسی قرار داشت.
آنچه خواهیم خواند…
کتاب حاضر «کلت 45» روایت‌گر فتنه‏های سیاسی روزگار انقلاب است. نویسندهٔ کتاب به خوبی توانسته است عدمِ بصیرت در میان عوام و خواص را به تصویر بکشد.
اعضای یک خانواده که زمان هر کدام از آن‏ها را به گوشه‏ای می‏کشاند و بعد از گذشت چندین سال هر کدام با عقایدی متفاوت بالاخره روبروی هم قرار می‏گیرند. گروهی می‏شوند عضو سازمان مجاهدین خلق و دیگری می‏شود عضو پیروان خط امام.
کتاب در 36 فصل نوشته شده و هر فصل آن حال و هوای هر یک از اعضا را شرح می‏دهد. صالح که دست روزگار او را به خانوادهٔ مذهبی و انقلابی می‏کشاند و آنجا رشد می‏کند و مینو خواهرش در یک خانوادهٔ چپی و ضد انقلاب و پدر و مادر خانواده که پدر اعدام می‏شود و مادر بعد از آزادی از زندان دوباره به سازمان می‏پیوندد؛ و این شناسنامهٔ خانوادهٔ فیروزی است. ماجراهای هیجان‌انگیزی رخ می‏دهد که خواننده را میخکوب کرده و جرات نگاه به اطراف را از او می‏گیرد. حوادث با جزئیاتی چنان که شایستهٔ یک تحسین از نوع کارگردانیِ آن می‏باشد؛ به نگارش درآمده. نویسندهٔ کتاب با تردستی ماهرانه به جزئیات پرداخته و حتی می‏توان با یک نگاه متفاوت از این کتاب به عنوان یک نمایشنامه یا فیلمنامه یاد کرد.
نویسنده در جایی که ترس را بین خطوط می‏گنجاند در همان لحظه، لانهٔ ترس در وجود خواننده ساخته می‏شود. و هرگاه لحظه، لحظه‏ی تلاقی دو نگاه است، خواننده نیز با تمام وجود تمامی استرس‏ها و دل دل کردن‏ها را حس می‏کند.
بیدار می‏کند وجدان‏های خفته را. گوش‏های به ناشنوایی نشسته را. و چشم‏های به نابینایی زده شده را.
تربیون‏های انقلاب واضح‏تر صدای مظلومیت شهدای دوران نبودِ انقلاب را تا دوران بودِ انقلاب به گوش همگان می‏رساند…
عنوان: کلت 45
نویسنده: حسام الدین مطهری
مشخصات ظاهری: 559 ص
ناشر: نشر آرما

حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com