بهترین کیبورد فارسی برای ویندوز، مک، آیفون و اندروید چیست؟ چطور می‌توان نیم‌فاصله در گوشی داشت و حروف و اعداد فارسی در گوشی تایپ کرد؟ یک کیبورد خوب پیش‌نیاز استفادۀ ما از ابزار فناورانه است. شما برای پیدا کردن بهترین کیبورد فارسی برای آیفون یا بهترین کیبورد فارسی برای ویندوز یا بهترین کیبورد فارسی برای اندروید اینجا هستید. خب، کار سختی پیش رو ندارید:

صرفِ نظر از اینکه چطور می‌نویسیم و چقدر دانشِ زبانی داریم، استفاده از اعداد انگلیسی یا «ي» و «ڬ» خطاست. مثل این می‌ماند که برای مخاطبی انگلیسی‌زبان متنی با اعداد فارسی بنویسیم.

بهترین کیبورد فارسی برای ویندوز اندروید مک نیم‌فاصله تری لی اوت
بهترین کیبورد فارسی برای ویندوز اندروید مک نیم‌فاصله تری لی اوت

عواقبِ شلخته‌نویسیِ حروف

شاید تصور کنید نوشتن به ي عربی یا اعداد انگلیسی ضرری ندارد. اگر درِ زیبایی‌شناسی را تخته کنیم و نادیده‌اش بگیریم، مشکلاتِ دیگری وجود دارد که استفاده از بهترین کیبورد فارسی را ضروری می‌کند:

۱. ناهمگونی در جستجوی گوگل

یک‌دستی زبان به نویسندۀ محتوا و جستجوکنندۀ محتوا همزمان کمک می‌کند. درحالیکه شلختگی همه را سردرگم می‌کند. مثلاً نتایجِ جستجوی کلیدواژه‌های انقلاب 1357 با انقلاب ۱۳۵۷ تفاوت‌هایی دارد.

نتیجه؟ مثلِ این است که شما آبِ یک جوی را به جای هدایت در یک مسیر، به‌غلط در چند مسیر جاری کنید.

۲. به‌اشتباه افتادنِ ربات مترجم

در گوگل و سرویس‌های مشابه مترجم آنلاینی وجود دارد که پیش از ترجمه تلاش می‌کند زبان را تشخیص بدهد. اگر از توییتر استفاده کرده باشید، همواره لینکِ «ترجمه از زبان…» را پای توییت‌ها دیده‌اید.

وقتی از حروفِ عربی استفاده می‌کنید تا پیامی فارسی مخابره کنید، رباتِ مترجم توییتر (قدرت‌گرفته از Bing) شما را یک عرب و نوشته‌تان را عربی تشخیص می‌دهد!

۳. پردازشِ گمراه‌کننده

همان اتفاقی که در سرویسِ ترجمۀ آنلاین می‌افتد، در پردازش و دسته‌بندی مطالب هم می‌افتد. موتورهای جستجو مطالبِ شما را بر اساس زبان، زمان، کلیدواژه‌ها و ارتباط موضوعی پردازش و فهرست‌بندی می‌کنند.

لغزشِ ما در استفاده از کیبوردهای عربی نتایج زحمت‌مان در بهینه‌سازی مطالب برای موتورهای جستجو (Seo) را بی‌ثمر و امکانِ رجوعِ مخاطب به محتوای‌مان را کم و کمتر می‌کند.

بهترین کیبورد فارسی تجربه کاربری ما را در استفاده از محصول دیجیتال بهبود می‌دهد.

۴. نوشته‌ای زشت و نامأنوس

همۀ این‌ها هم به کنار، اگر بهره‌ای از زیبایی‌شناسی برده باشیم تصدیق می‌کنیم شکلِ ظاهری «بهارک فردا می‌آید» بسیار بهتر از «بهارڬ فردا مي‌آید» است.

فکر نمی‌کنم ما عرب یا انگلیسی‌زبان باشیم. بنابراین استفاده از اعداد و حروفِ غیرفارسی هیچ توجیهی ندارد. کیبوردهایی که در ادامه معرفی می‌شود به شما امکان تایپ فارسی اعداد و حروف در گوشی موبایل و کامپیوتر را می‌دهد.

نیم‌فاصله: درستیِ زیبایی‌بخش

اگرچه استفاده از کیبورد فارسی در ویندوز لازم است، کافی نیست. به همان دلایلی که پیش‌تر گفتم، تمرکز بر درست‌نویسی و استفاده از نیم‌فاصله در نوشته‌ها مهم است.

رعایتِ این نکات نوشته‌هایی پاکیزه‌تر و درست‌تر از ما به جا می‌گذارد. اگر می‌خواهید نیم‌فاصله در موبایل فعال باشد باید از یک کیبورد درست و حسابی استفاده کنید.

مشکلی که به‌آسانی قابل حل است

استفاده از بهترین کیبورد فارسی در پلتفرم‌های مختلف ابداً پیچیده نیست.

بهترین کیبورد فارسی برای اندروید

بهترین کیبورد فارسی برای اندروید کیبورد گوگل است. سازگاری درست و امکاناتِ کاربردی این کیبورد رودست ندارد.

بهترین کیبورد فارسی برای آیفون

کسانی که از آیفون استفاده می‌کنند احتمالاً چالشی جدی‌تر دارند، چون اپل برای مشتریانِ وفادارِ ایرانی‌اش چندان حقوقی قائل نیست. با این حال در مدل‌های بالاتر آیفون امکانِ نصبِ کیبورد جدید فراهم است.

کیبوردهای فارسی مختلف برای آیفون پیشنهاد شده که یکی از آن‌ها Swype است. همچنین Seeboard و FarsiTap هم پیشنهاد شده‌اند که البته هر سه غیررایگان هستند و باید مبلغی اندک برای تهیۀ آن‌ها هزینه کنید.

خبر خوب اینکه بهترین کیبورد فارسی برای آیفون از نظر من، به آیفون آمد: کیبورد گوگل یا Gboard در آیفون دردسترس است. می‌توانید کیبورد گوگل را در آیفون خود فعال کنید.

بهترین کیبورد فارسی برای ویندوز ۱۰

بسته به نسخۀ ویندوزِ شما پیشنهادهای مختلفی وجود دارد.

پیش‌تر دربارۀ کیبورد فارسی در ویندوز ۷، کیبورد فارسی در ویندوز ۸ و کیبورد فارسی در ویندوز ۱۰ مطلبی نوشتم. پیش‌تر بهترین پیشنهاد استفاده از کیبورد تری لی اوت بود.

این کیبورد در ویندوز ۸ و ۱۰ خیلی یاری‌گر نبود. اما اخیراً نسخه‌ای بهبودیافته از تری لی اوت برای ویندوز ۸ به بالا ارائه شده که می‌توانید توضیحاتش را در خوابگرد بخوانید و از همانجا دریافتش کنید.

بهتر از هر کیبوردِ دیگر، نرم‌افزار فارسی‌نویس قلم برتر را برای ویندوز پیشنهاد می‌کنم. در قلم برتر دست‌مان برای شخصی‌سازی کیبورد بازتر است و استانداردهای حروف‌نگاری دقیق‌تر است.

قلم برتر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنم؟

  • فعالان در صنعت نشر (نویسندگان، ناشران، ویراستاران)
  • بخش‌های مختلف در شرکت‌های نوپا و بزرگ که محتوایی برای مشتریان و همکاران تولید می‌کنند (برای یک‌دست‌شدن نوشتار و سبک نوشتاری، بهره‌مندی از اعداد و علائم فارسی به جای عربی یا انگلیسی)
  • طراحان گرافیک

بهترین کیبورد فارسی برای مک (مشابه تری لی اوت)

اگر از محصولاتِ اپل استفاده می‌کنید و کاربر مک‌بوک و محصولاتِ مشابه هستید، احتمالاً فارسی‌نویسی برای‌تان دغدغه‌ای پرچالش‌تر بوده است. در وبلاگ قاف می‌توانید صفحه کلید فارسی مشابه تری لی اوت برای مک را بیابید و دانلود کنید.

حسام الدین مطهری

حسام الدین مطهری

داستان‌نویسم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور. این روزها برای امرار معاش به حرفۀ تجربه‌نویسی (UX Writing) و تبلیغ‌نویسی (Copywriting) مشغولم.

One Comment

نظر شما چیست؟

حسام‌الدین مطهری

من داستان‌نویس و کپی‌رایتر هستم. دربارۀ انسان می‌نویسم و قصه می‌بافم. این کار برایم نوعی جستجوگری است: جستجوی نور.

تماس:

ایران، تهران
صندوق پستی: ۴۳۷-۱۳۱۴۵
hesam@hmotahari.com